Laddar..
8 seo trender 2019

8 SEO-trender under 2019

Alexander

Av Alexander Öqvist

SEO blir hela tiden mer och mer komplext för varje år som går och för att hänga med på de senaste trenderna inom SEO kräver det oftast mycket av marknadsförare och SEO-specialister. Men vad är egentligen dom mest heta trenderna under 2019? Är det röstsök eller finns det kanske andra saker som är ännu hetare under 2019? I den här artikeln kommer jag gå igenom dom 8 SEO-trenderna under 2019 som jag anser är viktiga att företag ser över och arbetar med för att lyckas med sin SEO. 

1. Content

Content har vi pratat om i flera år men det betyder inte att det är mindre viktigt nu. Snarare tvärtom, det är mer viktigt än någonsin att arbeta med content. Tidigare handlade content mycket om att skapa bra texter och sidor med flera tusen ord. Självklart det är fortfarande aktuellt med bra textinnehåll. Men det är så mycket mer än så idag med dagens moderna webbplatser. Idag interagerar vi med andra typer av element som video, javascript, formulär och andra funktioner. Idag handlar det om besökaren ska tycka om din webbplats och interagera med den som du önskar. Antagligen kommer det inte att räcka med en lång produkttext, du kommer behöva något mer för att fånga intresset. Kanske en video, en kalkylator, en animation eller något annat för att inspirera. Det viktigaste av allt är att du har en content-strategi och hur du ska arbeta med nytt och befintligt innehåll för att interagera med dina besökare och kunder. 

2. JavaScript

Idag byggs webbplatser med mer avancerad JavaScript än tidigare. Det blir också mer vanligt att man har mer JavaScript på sin hemsida för olika funktioner. Därför blir det viktigt att säkerställa att Google kan läsa din hemsida oavsett om du använder JavaScript eller inte. Säkerställ därför att google kan indexera och rendera ditt innehåll. Du kan enkelt titta på det i Google Search Console och se hur Google renderar och indexerar dina sidor. Det är också viktigt att om du väljer att internlänka genom JavaScript att du säkerställer att Google klarar av att följa dessa länkar. 

 

3. Strukturerad Data

Strukturerad data eller Schema.org betyder att du kan tagga upp ditt innehåll med olika parametrar så att Google enklare förstår innehållet och kan visa det i sökresultatet. Exempelvis kan du tagga upp priser på dina produkter eller lagersaldo. Vill du utmärka dig i sökresultatet är strukturerad data ett utmärkt sätt att göra det på! 

4. PageSpeed

Vi kan inte prata nog om PageSpeed utan det är något som blir viktigare och viktigare. Med tanke på att webbplatser blir mer och mer avancerade ställer det högre krav på laddningstiden. Förutom att PageSpeed är en rankingfaktor är det även något som kan påverka konverteringsgraden.  

5. Mobile First

För lite drygt ett år sedan började google med Mobile first indexing vilket betyder att Google tittar på mobilversionen först och indexerar mobilversionen. Detta betyder att du måste säkerställa att din hemsida fungerar bra på mobilen och varje gång du bygger en ny landningssida bör du testa den på mobila enheter. 

6. Voice Search

Självklart måste vi nämna Voice Search i detta även om det inte har blivit stort i Sverige ännu är det ändå ett hett ämne. Varför inte börja testa och experimentera med detta för att lära er? OmVoice Search blir stort i Sverige på sikt är det alltid bra att vara förberedd och ha en strategi för hur man kan synas för ens företag. 

7. Feature Snippets

Att arbeta med Feature Snippets kommer alltid vara viktigt för att öka sin synlighet i sökresultatet. Detta är något Google hela tiden testar nya saker kring men det vanligaste kan vara exempelvis recept, infosök eller att få en bild som visas i sökresultatet. 

8. Amazon Search

Om nu Amazon är på väg in i Sverige som det har ryktats om länge så är det bra att förstå hur Amazon Search fungerar. Speciellt om du är en e-handlare kommer detta att vara extra viktigt för dig om du ska vilja synas där med dina produkter. Amazon Search är inte lika komplext som Google men det är ändå väldigt viktigt att optimera sina produktsidor bra med innehåll, rubriker m.m. 

Sammanfattning

2019 kommer bjuda på många spännande saker kring SEO och mycket kommer säkerligen följa med in på 2020 och åren efter det. Vi har redan sett en rad Google-uppdateringar under året och fler lär det blir. 

 

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.