Google BERT
Största google-uppdateringen på 5 år – hur påverkar den dig?
Av Alexander Öqvist
Då var det dags för Google att släppa en större uppdatering, 5 år sedan sist och den nya går under namnet BERT. Vad står egentligen BERT för? BERT står för (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) och är en maskin/ai-algorithm som ska kolla på sökintentioner för att presentera det mest relevanta resultatet baserat på sökfrågan. Eller som Google själva säger “Understanding searches better than ever before”
Här nedan är ett exempel på hur det skulle kunna se ut efter Google BERT uppdateringen. Som ni kan se så är det resultatet till höger mycket mer relevant baserat på sökfrågan och intentionen bakom den.
Hur kommer BERT påverka min sajt?
Vad kan jag göra för att få bra resultat från BERT?
Det enkla och kanske tråkiga svaret är att skriva ännu bättre innehåll baserat på sökintention. Vilket självklart inte är helt lätt men idag handlar det inte bara om att göra en sökordsanalys utan du måste försöka förstå intentionen bakom varje sökning och säkerställa att du svarar på det.
BERT ska även bli bättre på att förstå språk
Något Google har haft svårt för tidigare är att förstå språk i sin riktiga context och inte bara lägga ihop sökord. Med BERT menar Google att man enklare kommer kunna förstå vad man letar efter beroende på hur sökfrasen formuleras på olika språk och i olika sammanhang. Det ska bli väldigt intressant att se om dom lyckas med detta även i Sverige och våra nordiska grannländer.