Vad är negativa sökord i Google Ads?
Hur fungerar negativa sökord och vad är söktermsrapporten? I den här artikeln går vi igenom alla begrepp och knep
Av Alexander Öqvist
När man annonserar på Google Ads så görs det primärt sett genom sökord som bekant för dom flesta. Det många kanske inte är medvetna om är att bara för att man exempelvis annonserar på sökordet “skor” så betyder inte det att man enbart syns på sökningar i exakta formen av det sökordet. Lite beroende på uppsättning av dina sökord men oftast så trillar det inte många andra söktermer där ditt primära sökord finns med. Det kan exempelvis i det här fallet med skor vara “herr skor” eller “snygga blåa skor” som du också syns på. För att veta exakt vilka sökfraser du syns på så kan du använda dig av söktermsrapporten i Google Ads som du hittar under “Keywords” – “Search Terms” i ditt Google Ads konto.
Vad använder man söktermsrapporten till?
Söktermsrapporten är som sagt ett väldigt bra verktyg för att faktiskt övervaka vilka söktermer du syns på mer än dina exakta sökord. På så sätt får du bättre koll på exakt vad folk söker efter och vilka av dessa termer som genererar mest värde för dig. Kanske kan du även hitta nya sökord här som du behöver bygga kampanjer och annonser för eftersom dom konverterar så bra för dig?
Vad är negativa sökord?
Det som också är väldigt tacksamt med söktermsrapporten är att du också kan se söktermer och sökord du inte vill synas på. Kanske har du råkat annonsera på “gratis skor”. I det fallet kan du då lägga in det som negativt sökord för att inte synas på den sökfrasen i framtiden. I det här fallet kanske du t.om. då vill lägga in enbart “gratis” som negativt eftersom inget av det du säljer är gratis.
Hur lägger jag till negativa sökord i Google Ads?
Negativa sökord kan du lägga in på flera olika sätt. I söktermsrapporten kan du enkelt markera dom orden du vill lägga till och välja “lägg till som negativa sökord”. Du kan även gå in i fliken “negativa sökord” och lägga till manuellt på kampanj eller annonsgruppsnivå.
Vill du lägga in negativa sökord för hela kontot eller grupper av kampanjer rekommenderas det att du gör det under “shared library” och “negative keyword lists”. Där kan du enkelt skapa dina negativa sökordslistor och lägga på hela kontot eller vissa kampanjer. Det kan t.ex. vara smart att göra en lista för hela kontot på sökord du absolut inte vill synas på som exempelvis “gratis” och liknande ord.
Hur ofta bör man kolla söktermsrapporten?
Detta beror lite på storlek på ditt konto och hur mycket data du får in här. Men ett normaltstort konto kan vara bra att kolla minst en gång i veckan för att det ska bli överskådligt. Har du väldigt stort konto kanske detta behöver göras oftare eller med hjälp av ett tredjepartsverktyg för att spara tid.