Förstå dina konkurrenter
Först behöver du förstå dina konkurrenter i sökresultatet och hur deras sidor ser ut för dom sökorden du är intresserad av. Du behöver titta på deras länkprofil för just den målsidan och se vad dom har för länkar till den sidan. Du behöver se igenom deras innehåll och fundera på vad du kan göra bättre än dina konkurrenter när det kommer till innehåll och länkar.
Se över din landningssida
För att säkerställa att din landningssida är så bra som möjligt behöver du kanske bygga om den. Du behöver kanske nya grafiska element, texter och andra funktioner som du tror behövs för att bemöta dina besökare. Se till att bygga en bättre landningssida än dina konkurrenter i sökresultatet, mer text, bättre svar på besökarnas frågor, snabbare sida, enkel att förstå.
Använder du internlänkning?
För att dela vidare PageRank mellan dina sidor behöver du internlänka från sidor med hög PageRank, gärna direkt i innehållet för att få det så relevant som möjligt. Se över vilka sidor du kan internlänka ifrån och använd sökordet som ankartext.
Har du tillräckligt med länkar till din sajt?
För att ranka #1 på ett sökord kommer det antagligen krävas att du har en stark domän eller bra länkar mot din målsida, självklart beroende på sökord och konkurrens. För ett medelkonkurrensutsatt sökord kanske det inte krävs lika många länkar utan mer en starkare domän och bra internlänkning. För ett mer konkurrensutsatt sökord kommer det säkerligen behövas några bra länkar mot landningssidan också. Har du partners du kan be om länkar? Andra samarbeten där det är naturligt att länka till dig? Jobbar du med PR? Se över hur du kan skaffa bra och naturliga länkar till din sajt eller landningssida för att stärka upp ytterligare.
Glöm inte basen
Självklart behöver hela sajten och landningssidan uppfylla Google’s krav i övrigt och säkerställ därför att du har bra sidtitel, huvudrubriker, navigation, content och en bra meta description för att öka din CTR.