Så lyckas du med Google Annonsering

Vad är Google Ads? Hur tjänar jag pengar på att annonsera på Google? Här får du mina bästa tips för att lyckas med att annonsera på Google!

Alexander

Av Alexander Öqvist

Vad är Google Ads?

Google Ads eller Google AdWords som det hette för några år sedan är annonsnätverket för att annonsera på Google och deras nätverk. Vanligtvis är det annonser när du gör en sökning på Google och det är dessa som kallas Google Ads. Det är maximalt 4 annonser som visas ovanför det organiska (SEO) sökresultatet. Om du söker efter specifika produkter kan du även få se s.k Shopping Ads ovanför dom vanliga annonserna.  

Vad kostar Google-annonsering?

Att annonsera på Google Ads beror på många faktorer. Den främsta faktorn är vilka sökord du väljer att annonsera på då dessa primärt styr priset. Väldigt konkurrensutsatta sökord som låna pengar, företagslån och liknande sökord kan vara väldigt dyra att annonsera på. Det är inte orimligt att du får betala över 100-200kr per klick för dessa sökord. Mindre konkurrensutsatta sökord och varumärkessökord är oftast billigare och kan vara alltifrån ett par kronor till upp mot 100 kr per klick. När du väljer att annonsera på Google via sökannonser eller displayannonser så är det per klick du betalar. Dock är det egentligen ingenting du borde fokusera på vad det kostar per klick utan du bör självklart fokusera på vad genererar varje klick för dig. 

Så hur lyckas man med Google Annonsering? 

  1. Skapa ett konto på Google Ads och börja med att bygga din första kampanj
    Det första du måste göra är att skapa ett konto på Google Ads som du kan göra här. När du har gjort det och fixat alla inställningar kan du skapa din första kampanj. Börja med endast söknätverket då det antagligen är där du kommer få bäst effekt i början.

  2. Ta fram dina sökord
    Först och främst måste du veta vilka sökord du vill annonsera på för att kunna bygga dina kampanjer då det bygger på sökord. Jag rekommenderar att du inte tar för många sökord i varje kampanj eller annonsgrupp då det blir lätt väldigt rörigt att hålla koll på. Du kan med fördel använda Googles egna verktyg “Keyword Planner” eller sökordsplanneraren på svenska för att ta reda på vilka sökvolymer som finns på sökord du tror är relevanta för dig. Du kan även få förslag på sökord. Däremot behöver du antagligen göra lite mer research för att få fram alla viktiga sökord. En bra start är att utgå från sin egen hemsida, struktur och produkter. Då får du oftast en bra struktur som dessutom återspeglar din hemsida dit du kommer skicka trafiken. På så sätt skapar du även relevans direkt vilket kommer ge dig högre Quality Score på Google Ads. Ett bra tips är att dels Googla runt lite och se hur sökresultatet ser ut men framförallt kolla på dina konkurrenters hemsidor och se vad dom verkar använda för sökord.

  3. Vad får en kund kosta?
    Något många glömmer är att ta reda på hur mycket en kund får kosta. Om du exempelvis betalar 10 SEK för ett klick och du behöver 10 klick för varje konvertering, då kostar en konvertering dig 100 SEK. Kommer detta vara lönsamt för dig? Det lönar sig alltid att göra hemläxan och räkna baklänges på vad en kund är värd för dig beroende på vad målet är med Google Ads.

  4. A/B testa annonser
    I grunden är Google annonsering marknadsföring och i vanlig marknadsföring spelar copy och budskap en stor roll för din försäljning. Detta är även applicerbart på Google Ads och därför är min rekommenation att du alltid har 2-3 annonser per annonsgrupp/sökord som roterar jämnt mot varandra. På så sätt kan du med jämna mellanrum utvärdera dina annonser och hela tiden optimera och skapa nya för att alltid ha så bra annonser som möjligt. 

  5. Avänd annonstillägg
    I Google Ads finns det så kallade annonstillägg som du kan lägga till på dina annonser. Det kan vara exempelvis Sitelinks Extensions, Call Outs, Call Extensions m.m. Det som är bra med dessa förutom att dom ger en extra krydda till dina annonser (om dom används på rätt sätt) är att dom gör att dina annonser tar mer utrymme också, vilket kan leda till bättre CTR. 

  6. Arbeta med negativa sökord
    När du annonserar på Google ads med sökord så kanske du har valt att synas i både exakt match (när någon skriver ordet exakt) eller bred/fras match när du kan synas när någon söker efter sökord + något mer. T.ex. om du annonserar på sökordet “nike” i fras eller bred match så kan du även synas på sökningar som “nike skor” eller “herrskor nike”. Du skulle även då kunna synas på “nikeskor gratis” vilket du kanske inte vill synas på. Då behöver du lägga till negativa sökord för detta och det kan du göra på två olika sätt:

    a) Lägg till negativa sökord på kampan/annonsgruppsnivå för att styra negativa sökord just på den kampanjen eller annonsgruppen. Kanske har du två olika kampanjer för Herr Nike skor och Dam Nike skor och vill uteslute det ena från det andra och vise versa. 

    b) Lägg till negativa sökord i kontonivå i det dela biblioteket. Då kan du lägga till negativa sökord som reflekteras på hela kontot. Exempelvis ord som “gratis” och liknande.

    Kom också ihåg att arbeta med negativa sökord löpande för att säkerställa att du inte syns på sökord som inte är relevanta. Detta gör du i söktermsrapporten.

  7. Budjustering / Smart Bidding
    Det man inte får glömma är att hela tiden arbeta löpande med budjusteringar på sökorden. Har man ett litet konto kan man absolut göra detta manuellt genom att löpande se över hur buden ser ut på sökorden och om man behöver höja/sänka för att dels synas mer och behålla lönsamheten. Har man ett stort konto kan det vara en fördel att använda sig av Googles Smart Bidding som du exempelvis kan köra genom Google Search Ads 360 (Gamla DoubleClick). Smart bidding sköter budjusteringen åt dig med hjälp av maskininlärning för att optimera för konvertering, ROAS, CPA eller vad du nu har för mål med kontot. För att använda Smart Bidding krävs dock att du har konverteringsspårning med en viss mängd konverteringar beroende på mål-typ. 

  8. Glöm inte Shopping om du säljer fysiska produkter
    Säljer du fysiska produkter / driver ehandel? Då får du absolut inte glömma att köra Google Shopping då det är ett väldigt bra sätt att synas med ALLA dina produkter på Google Ads. Du gör detta enkelt genom att skapa ett konto på Google Merchant Center där du laddar upp din produkt-feed från din ehandel. På så sätt kan Google automatiskt skapa annonser åt dig och synas när någon specifikt söker efter en produkt. 

  9. Kör Remarketing 
    Ta till vara på dina besökare med hjälp av remarketing. Kanske har du haft ett visst antal besökare som har besökt vissa produkter och lagt dessa i varukorgen men inte konverterat? Till dessa vill du antagligen visa annonser igen på just dom specifika produkterna för att uppmana till köp medan intresset finns kvar. Eller har du kunder som redan har konverterat som du kanske vill exkludera en viss period? Du sätter enkelt upp remarketinglistor i Google ads och kan skapa kampanjer utifrån det. Du behöver ha remarketing-tag på hela sajten för detta ska fungera. Kom också ihåg att du kan köra remarketing för sök (RSLA) som gör att du kan buda högra på besökare som redan har varit inne på din sajt och som sedan söker på Google.