SĂ„ lyckas du med Google Annonsering

Vad Àr Google Ads? Hur tjÀnar jag pengar pÄ att annonsera pÄ Google? HÀr fÄr du mina bÀsta tips för att lyckas med att annonsera pÄ Google!

Alexander

Av Alexander Öqvist

Vad Àr Google Ads?

Google Ads eller Google AdWords som det hette för nÄgra Är sedan Àr annonsnÀtverket för att annonsera pÄ Google och deras nÀtverk. Vanligtvis Àr det annonser nÀr du gör en sökning pÄ Google och det Àr dessa som kallas Google Ads. Det Àr maximalt 4 annonser som visas ovanför det organiska (SEO) sökresultatet. Om du söker efter specifika produkter kan du Àven fÄ se s.k Shopping Ads ovanför dom vanliga annonserna.  

Vad kostar Google-annonsering?

Att annonsera pÄ Google Ads beror pÄ mÄnga faktorer. Den frÀmsta faktorn Àr vilka sökord du vÀljer att annonsera pÄ dÄ dessa primÀrt styr priset. VÀldigt konkurrensutsatta sökord som lÄna pengar, företagslÄn och liknande sökord kan vara vÀldigt dyra att annonsera pÄ. Det Àr inte orimligt att du fÄr betala över 100-200kr per klick för dessa sökord. Mindre konkurrensutsatta sökord och varumÀrkessökord Àr oftast billigare och kan vara alltifrÄn ett par kronor till upp mot 100 kr per klick. NÀr du vÀljer att annonsera pÄ Google via sökannonser eller displayannonser sÄ Àr det per klick du betalar. Dock Àr det egentligen ingenting du borde fokusera pÄ vad det kostar per klick utan du bör sjÀlvklart fokusera pÄ vad genererar varje klick för dig. 

SÄ hur lyckas man med Google Annonsering? 

  1. Skapa ett konto pÄ Google Ads och börja med att bygga din första kampanj
    Det första du mÄste göra Àr att skapa ett konto pÄ Google Ads som du kan göra hÀr. NÀr du har gjort det och fixat alla instÀllningar kan du skapa din första kampanj. Börja med endast söknÀtverket dÄ det antagligen Àr dÀr du kommer fÄ bÀst effekt i början.

  2. Ta fram dina sökord
    Först och frĂ€mst mĂ„ste du veta vilka sökord du vill annonsera pĂ„ för att kunna bygga dina kampanjer dĂ„ det bygger pĂ„ sökord. Jag rekommenderar att du inte tar för mĂ„nga sökord i varje kampanj eller annonsgrupp dĂ„ det blir lĂ€tt vĂ€ldigt rörigt att hĂ„lla koll pĂ„. Du kan med fördel anvĂ€nda Googles egna verktyg “Keyword Planner” eller sökordsplanneraren pĂ„ svenska för att ta reda pĂ„ vilka sökvolymer som finns pĂ„ sökord du tror Ă€r relevanta för dig. Du kan Ă€ven fĂ„ förslag pĂ„ sökord. DĂ€remot behöver du antagligen göra lite mer research för att fĂ„ fram alla viktiga sökord. En bra start Ă€r att utgĂ„ frĂ„n sin egen hemsida, struktur och produkter. DĂ„ fĂ„r du oftast en bra struktur som dessutom Ă„terspeglar din hemsida dit du kommer skicka trafiken. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt skapar du Ă€ven relevans direkt vilket kommer ge dig högre Quality Score pĂ„ Google Ads. Ett bra tips Ă€r att dels Googla runt lite och se hur sökresultatet ser ut men framförallt kolla pĂ„ dina konkurrenters hemsidor och se vad dom verkar anvĂ€nda för sökord.

  3. Vad fÄr en kund kosta?
    NÄgot mÄnga glömmer Àr att ta reda pÄ hur mycket en kund fÄr kosta. Om du exempelvis betalar 10 SEK för ett klick och du behöver 10 klick för varje konvertering, dÄ kostar en konvertering dig 100 SEK. Kommer detta vara lönsamt för dig? Det lönar sig alltid att göra hemlÀxan och rÀkna baklÀnges pÄ vad en kund Àr vÀrd för dig beroende pÄ vad mÄlet Àr med Google Ads.

  4. A/B testa annonser
    I grunden Àr Google annonsering marknadsföring och i vanlig marknadsföring spelar copy och budskap en stor roll för din försÀljning. Detta Àr Àven applicerbart pÄ Google Ads och dÀrför Àr min rekommenation att du alltid har 2-3 annonser per annonsgrupp/sökord som roterar jÀmnt mot varandra. PÄ sÄ sÀtt kan du med jÀmna mellanrum utvÀrdera dina annonser och hela tiden optimera och skapa nya för att alltid ha sÄ bra annonser som möjligt. 

  5. AvÀnd annonstillÀgg
    I Google Ads finns det sÄ kallade annonstillÀgg som du kan lÀgga till pÄ dina annonser. Det kan vara exempelvis Sitelinks Extensions, Call Outs, Call Extensions m.m. Det som Àr bra med dessa förutom att dom ger en extra krydda till dina annonser (om dom anvÀnds pÄ rÀtt sÀtt) Àr att dom gör att dina annonser tar mer utrymme ocksÄ, vilket kan leda till bÀttre CTR. 

  6. Arbeta med negativa sökord
    NĂ€r du annonserar pĂ„ Google ads med sökord sĂ„ kanske du har valt att synas i bĂ„de exakt match (nĂ€r nĂ„gon skriver ordet exakt) eller bred/fras match nĂ€r du kan synas nĂ€r nĂ„gon söker efter sökord + nĂ„got mer. T.ex. om du annonserar pĂ„ sökordet “nike” i fras eller bred match sĂ„ kan du Ă€ven synas pĂ„ sökningar som “nike skor” eller “herrskor nike”. Du skulle Ă€ven dĂ„ kunna synas pĂ„ “nikeskor gratis” vilket du kanske inte vill synas pĂ„. DĂ„ behöver du lĂ€gga till negativa sökord för detta och det kan du göra pĂ„ tvĂ„ olika sĂ€tt:

    a) LÀgg till negativa sökord pÄ kampan/annonsgruppsnivÄ för att styra negativa sökord just pÄ den kampanjen eller annonsgruppen. Kanske har du tvÄ olika kampanjer för Herr Nike skor och Dam Nike skor och vill uteslute det ena frÄn det andra och vise versa. 

    b) LĂ€gg till negativa sökord i kontonivĂ„ i det dela biblioteket. DĂ„ kan du lĂ€gga till negativa sökord som reflekteras pĂ„ hela kontot. Exempelvis ord som “gratis” och liknande.

    Kom ocksÄ ihÄg att arbeta med negativa sökord löpande för att sÀkerstÀlla att du inte syns pÄ sökord som inte Àr relevanta. Detta gör du i söktermsrapporten.

  7. Budjustering / Smart Bidding
    Det man inte fÄr glömma Àr att hela tiden arbeta löpande med budjusteringar pÄ sökorden. Har man ett litet konto kan man absolut göra detta manuellt genom att löpande se över hur buden ser ut pÄ sökorden och om man behöver höja/sÀnka för att dels synas mer och behÄlla lönsamheten. Har man ett stort konto kan det vara en fördel att anvÀnda sig av Googles Smart Bidding som du exempelvis kan köra genom Google Search Ads 360 (Gamla DoubleClick). Smart bidding sköter budjusteringen Ät dig med hjÀlp av maskininlÀrning för att optimera för konvertering, ROAS, CPA eller vad du nu har för mÄl med kontot. För att anvÀnda Smart Bidding krÀvs dock att du har konverteringsspÄrning med en viss mÀngd konverteringar beroende pÄ mÄl-typ. 

  8. Glöm inte Shopping om du sÀljer fysiska produkter
    SÀljer du fysiska produkter / driver ehandel? DÄ fÄr du absolut inte glömma att köra Google Shopping dÄ det Àr ett vÀldigt bra sÀtt att synas med ALLA dina produkter pÄ Google Ads. Du gör detta enkelt genom att skapa ett konto pÄ Google Merchant Center dÀr du laddar upp din produkt-feed frÄn din ehandel. PÄ sÄ sÀtt kan Google automatiskt skapa annonser Ät dig och synas nÀr nÄgon specifikt söker efter en produkt. 

  9. Kör Remarketing 
    Ta till vara pÄ dina besökare med hjÀlp av remarketing. Kanske har du haft ett visst antal besökare som har besökt vissa produkter och lagt dessa i varukorgen men inte konverterat? Till dessa vill du antagligen visa annonser igen pÄ just dom specifika produkterna för att uppmana till köp medan intresset finns kvar. Eller har du kunder som redan har konverterat som du kanske vill exkludera en viss period? Du sÀtter enkelt upp remarketinglistor i Google ads och kan skapa kampanjer utifrÄn det. Du behöver ha remarketing-tag pÄ hela sajten för detta ska fungera. Kom ocksÄ ihÄg att du kan köra remarketing för sök (RSLA) som gör att du kan buda högra pÄ besökare som redan har varit inne pÄ din sajt och som sedan söker pÄ Google.