Kommer SEO förändras?

Undrar du också hur SEO kommer se ut i framtiden och om vi kommer arbeta med det som vi gör idag? 

Alexander

Av Alexander Öqvist

Kommer SEO att dö ut?

Det här är en fråga många ställer sig och under de senaste åren har det ploppat ut artikel efter artikel som påstår att SEO är död och att man inte behöver arbeta med det längre. Jag skulle vilja påstå motsatsen, SEO har aldrig varit viktigare än vad det är nu med tanke på hur mycket mer utrymme Google tar och att konkurrensen på nätet ökar för varje dag som går. Kompetensen på företag och byråer går stadigt upp vilket betyder att antagligen så har alla dina konkurrenter duktiga SEO:are inhouse eller via en byrå. Varför skulle du då sluta med SEO? Står inte Google för en stor del av din trafik? Dessa frågor tycker jag man ska ställa sig först innan man ens funderar på att sluta arbeta med SEO. 

Google bygger fortfarande på samma principer

Även om mycket har förändrats och blivit mer komplext handlar fortfarande Google om samma sak. Att visa de mest relevanta resultaten för besökarna. Självklart klarar Google mycket av detta på egen hand idag men det finns fortfarande många basala parametrar på en webbplats som man inte kan bortse ifrån. Även om Google säger att exempelvis <h1> taggen inte är lika viktig längre så skulle jag vilja påstå motsatsen. Vad jag har sett senaste tiden är att den fortfarande är otroligt central för att kunna ranka bra på konkurrentutsatta sökord. Vi får inte heller glömma att i grund och botten handlar det fortfarande om att bygga riktigt bra sidor som fyller en funktion för besökarna. Det har inte ändrats och kommer inte ändrats och det är precis vad SEO handlar om. 

Hur kommer vi arbeta med SEO framöver?

Det är uppenbart att man inte kommer sitta och analysera sökord efter sökord i framtiden eftersom 15% av sökningarna som görs varje dag är helt nya samt att Google blir bättre och bättre på att förstå vad sidorna handlar om. Men det betyder inte att vi inte måste tänka på besökarna och vad deras intentioner är när dom gör en sökning. Om man exempelvis söker efter “billiga resor till italien” så förväntar man sig en sida där man hittar just det. Man får inte heller glömma att i det här fallet skulle en <h1> som säger “billiga resor till italien” kanske göra besökaren mer intresserad av att läsa mer på sidan och kanske genomför en konvertering. Borde inte <h1> således fortfarande vara viktig? 

SEO har redan förändrats

SEO har redan förändrats till att bli mer och mer centralt i många företags marknadsavdelningar och it-avdelningar. Jag skulle säga att framöver kommer SEO spela en mycket viktig roll rent tekniskt när man bygger och förändrar en webbplats. Idag ställer Google och andra sökmotorer betydligt högre krav på webbplatser för att man ska få bra synlighet. Det räcker inte längre med att ha ett par bra landningssidor.