Lär dig grunderna i SEO

Vad är SEO? Hur kommer jag igång med SEO? I den här guiden lär du dig grunderna i SEO och kan bygga din egen pengamaskin från organisk trafik med hjälp av SEO.

Alexander

Av Alexander Öqvist

Vill du lära dig SEO på 30 minuter?

I den här guiden går jag igenom allt du behöver veta för att förstå grunderna i SEO och bygga din egen hemsida utifrån dom viktigaste SEO parametrarna. Innan vi dyker in i SEO mer tekniskt så är det viktigt att förstå bakgrunden inom SEO och på vilket sätt det är viktigt samt hur det fungerar.

Kort om SEO

SEO kommer från engelskan Search Engine Optimization och på svenska blir det Sökmotoroptimering. Kort sagt betyder det att man optimerar sin hemsida för att synas högt upp bland sökresultaten på sökmotorer. För att sökmotoroptimera en hemsida finns det flera saker man behöver ta hänsyn till när man bygger en hemsida. Det finns även riktlinjer man bör följa och tekniken förändras löpande så du bör ha bra förståelse för hur en hemsida ska vara uppbyggd och hur användarupplevelsen bör vara.

Gör en sökordsanalys och förstå dina besökare

För att förstå vad dina potentiella besökare och kunder letar efter bör du först göra en sökordsanalys. Då tar du reda på vilka sökfraser som är mest populära och vilka termer som används. Om du inte gör en sökordsanalys kommer du inte veta vilka sökord som har störst sökvolymer, konkurrens och potential. Att göra en sökordsanalys kan vara tidskrävande beroende på område. Det finns dock enklare sätt att komma igång och det görs enklast via Google Ads Keywords Planner eller t.ex. Ahrefs (dock inte kostnadsfritt). Det man också kan göra är att se på vad konkurrenter skriver om samt se på relaterade sökningar på Google för att få inspiration.

Bygg en bra struktur för din hemsida

När du har gjort din sökordsanalys kan du börja bygga strukturen på hemsidan som bör utgå ifrån den datan du har fått fram från din sökordsanalys. Där du väljer sökord med högst relevans och sökvolym till startsida och viktiga kategorisidor. Sedan mindre viktiga sökord och med lägre volym längre ner i strukturen som undersidor, produktsidor, artiklar m.m. Försök också att samla relaterade sökord till samma sida men samtidigt kan det bli svårt att bygga en bra sida om det blir för många olika sökord till samma sida. Min rekommendation är därför att försöka hålla 2-3 huvudsökord till en sida och sedan bygga på med long-tails, frågeställningar m.m. på samma sida.

Ett exempel på hur man skulle kunna börja bygga en menystruktur om man driver en ehandel som säljer skor:

seo menystruktur

Sätt sidtitlar, rubriker och meta taggar

Efter att du har byggt upp din struktur och skapat landningssidor så behöver du optimera sidtitlar, rubriker och meta taggar baserat på vad sidan handlar om. Om vi tar ett exempel från ovan där vi har landningssidan träningsskor så bör självklart sidan handla om detta. Det kan vara så att det finns fler relaterade sökord till träningsskor också som exempelvis träningsskor online eller liknande. Då skulle en rubrik kunna vara “Träningsskor”. Sidtitel skulle kunna vara “Träningsskor – köp träningsskor för herrar online”. När det kommer till meta description så påverkar det inte rankingen på Google men ack så viktigt att ha en beskrivande och säljande meta beskrivning där sökordet finns med då det blir fetmarkerat i sökresultatet. Glöm inte att sidan bör ha bilder där sökordet finns som alt-attribut på bilden eller bilderna.

Bygg bra innehåll som folk vill dela och sprida

Självklart behöver dina kategorisidor och produktsidor bra och unikt innehåll som svarar på besökarnas frågor. Det är också bra att bygga innehåll som folk tycker om och vill dela med sig av. På så vis kan du i samma veva bygga lite länkar och öka din trafik och synlighet ytterligare. Tänk att sidor bör inte vara för tunna med innehåll utan försök skriva minst 400 ord på varje sida där innehållet är unikt. Det tar tid och kräver research men det kommer löna sig i det långa loppet. Försök också att strukturera innehållet på ett bra sätt med exempelvis brödtext, kort fakta i punktform, FAQ och liknande. Gör innehållet visuellt tilltalande och glöm inte att det bör vara bra läsbarhet på mobila enheter eftersom Google använder sig av Mobile First Indexing.

Teknisk SEO – https, pagespeed, indexering, mobile friendly m.m.

En till viktig sak att se över när det kommer till SEO är att din webbplats uppfyller vissa tekniska krav. Som exempelvis är det bra att ha ett SSL certifikat (HTTPS) på din hemsida för att skydda besökarnas uppgifter, speciellt viktigt om du driver en e-handel. Du bör även säkerställa att din hemsida är mobilanpassad samt går att indexera av Google. Detta kan du enkelt se i Google Search Console.

Verktyg

Vilka verktyg du ska ha beror lite på om du vill använda gratisverktyg eller inte. Jag rekommenderar att du börjar med Google Search Console och Google Analytics för att komma igång. Om du använder dig av WordPress som CMS-plattform finns det dessutom flera SEO-plugins som är bra, exempelvis Yoast SEO och All in One SEO. Dessa kommer du relativt långt med för att komma igång. Om du vill lägga en slant på att följa din SEO och ranking är Wincher ett prisvärt alternativ som kostar ca 100kr/mån för att följa ranking på sökord. Vill du ha lite mer avancerad rapportering m.m. finns det verktyg som Ahrefs, Majestic SEO, Moz m.m.

Sammanfattning

Om du följer dessa steg i guiden så har du lagt en bra grund för din SEO. Sen gäller det att ha tålamod och testa sig fram för att se vad som fungerar. Men tänk hela tiden på hur användarupplevelsen är och hur bra fungerar din hemsida för dina besökare. Glöm inte heller att Google är en av dina viktigaste besökare eftersom dom besöker din hemsida och bedömer hur bra den är.