Att synas på Google

Hur får jag min hemsida att synas på Google? Här delar jag mina bäst tips för att öka synligheten på Google!

Alexander

Av Alexander Öqvist

Vad är egentligen det bästa sättet att synas på Google idag? Fungerar verkligen det som fungerade för 10 år sedan när det kommer till SEO? I den här artikeln tar jag upp mina bästa tips för att du ska kunna synas så bra som möjligt på Google med din hemsida. För det behöver inte vara speciellt komplicerat eller tidskrävande. 

Basic SEO kommer ta dig långt

Visserligen har SEO blivit betydligt mer komplex idag och Google har blivit smartare och smartare genom åren. Men det betyder inte att klassisk basic SEO inte skulle fungera fortfarande. Självklart kommer inte basic SEO få dig att ranka #1 på de mest konkurrensutsatta sökorden. Men ditt mål kanske inte är det heller? Du kanske jobbar med andra sökord eller längre sökfraser med lägre konkurrens? Oavsett vilka sökord du arbetar med eller vill synas på kommer basic SEO att bygga en bra grund för dig att kunna synas överhuvudtaget. Därför rekommenderar jag alltid att man bygger en bra SEO grund först innan man ger sig in på mer komplexa, tidskrävande och dyra SEO-strategier. Se till att din hemsida går att indexera på Google, se till att du har relevant och bra innehåll på hemsidan samt att alla meta-taggar är på plats som exempelivs meta page title. Andra typer av SEO trender kan du börja titta på när din grund sitter perfekt. 

Håll koll på vad dina konkurrenter gör

För att du ska lyckas och förstå vad som krävs för top5 positioner på dina sökord måste du se på vad dina konkurrenter gör för att ta sig dit. Vad har dom som du saknar som besökarna skulle vara intresserade av när dom gör en specifik sökning? Vad har dina konkurrenter för länkar mot sina sidor? Hur pass användarvänlig är deras hemsidor? Detta är frågor du behöver fundera kring för att kunna slå dom. 

Förstå dina besökare och kunder

Idag handlar SEO mycket om att förstå sina besökare och kunder för att kunna hjälpa dom på hemsidan. Dels kan du självklart använda verktyg som Hotjar och andra heathmap verktyg för att förstå dina besökare men du kan också göra klassiska kundundersökningar eller prata med din kundservice – vad frågar kunderna efter? vad får dom inte svar på idag? vad uppskattar dina kunder? Kan du hitta svar på detta som du kan arbeta vidare med på hemsidan kommer du absolut ha en fördel mot dina konkurrenter. 

Skriv bra innehåll och arbeta med användarvänlighet

Att skriva bra innehåll som dina besökare förstår och är intresserade av kommer alltid vara bland det viktigaste på en hemsida. Men även hur du strukturerar innehållet. Är det lätt att hitta svar på frågor direkt? Är det enkelt att navigera sig vidare om det behövs till andra relevanta sidor? Vad kan man tänkas vilja ha svar på vid olika sökfraser? Får du koll på detta har du även här en stor fördel mot dina konkurrenter.